نخست وزیر روسیه هشدار داد

ورود اعراب به سوریه یعنی جنگ جهانی

اظهارات وزیر دفاع عربستان مبنی بر احتمال اعزام نیروهای زمینی از سوی متحدان این کشور به سوریه جنجال رسانه‌ای تازه‌ای را به‌وجود آورد که خیلی زود توخالی بودن چنین ادعایی آشکار شد. اکنون کشورهای عرب یکی پس از دیگری اعلام می‌کنند قصد اعزام نیروی زمینی به سوریه را نداشته و حتی ثبات این کشور در سایه نظام موجود را بر تشدید جنگ ترجیح می‌دهند.
کد خبر: ۸۸۰۲۹۰
بلوف آل سعود، ارتش‌های عربی پا‌پس کشیدند

مساله‌ای که نشان می‌دهد جنگ یمن تجربه بزرگی برای اعراب بوده و برخلاف شاهزادگان بی تجربه سعودی سایر کشورهای عرب حاضر به تکرار چنین تجربه‌ای بخصوص در سوریه نیستند. این درحالی است که روز گذشته نیز حزب‌الله عراق به کشورهای عربی و در راس آنها عربستان نسبت به اعزام نیروی زمینی به عراق و سوریه هشدار داد و گفت: در این صورت درهای جهنم به روی آنها باز خواهد شد .

خالد بن احمد بن محمد آل خلیفه، وزیر خارجه بحرین تأکید کرد: بحرین هرگز نیروی زمینی به سوریه نخواهد فرستاد و اظهاراتی که به سفیر ما در این خصوص نسبت داده شده، درست نیست. این مطلب را ایسنا گزارش کرده است. روز گذشته حمد بن عیسی آل خلیفه، پادشاه این کشور به روسیه سفر کرد. وزیر خارجه بحرین در این باره گفت: پادشاه بحرین در دیدار با ولادیمیر پوتین، رئیس‌جمهور روسیه درباره اوضاع منطقه، جنگ با تروریسم و همکاری دفاعی و همکاری در زمینه انرژی گفت‌وگو خواهد کرد. همزمان عبدالله النسور، نخست‌وزیر اردن اعلام کرد دولت متبوعش تاکنون تصمیمی درباره مداخله زمینی در سوریه نگرفته است. وی با اعلام این موضوع از عملیات ضد تروریستی ارتش سوریه در جنوب خاک خود ابراز نگرانی کرد و مدعی شد: اردن از تأثیر سوءعملیات ارتش سوریه در اوضاع امنیتی و نظامی مناطق مرزی جنوبی خود نگران است.

چند روز پیش عربستان سعودی از آمادگی خود برای اعزام نیروی زمینی به سوریه خبر داد و اشتون کارتر، وزیر دفاع آمریکا نیز از این تصمیم استقبال کرد. اما این تصمیم طی روزهای گذشته مورد تمسخر مقامات برخی کشورهای دیگر مواجه شده است. تنها کشوری که تاحدودی با عربستان همراهی نشان داد امارات متحده عربی بود. با این حال انور قرقاش، وزیر مشاور در امورخارجه امارات گفت: ما صحبت از اعزام هزاران نیرو به سوریه نمی‌کنیم، اما آماده‌ایم نیروهایی را اعزام کنیم. وی در عین حال شرط کرد این کار باید تحت پوشش ائتلاف بین‌المللی و به رهبری آمریکا باشد.

ادامه موفقیت‌های مقاومت

ارتش سوریه در ادامه پیشروی خود در مناطق مختلف این کشور بیش از نیمی از مساحت حومه شرقی، بیش از 80 درصد حومه جنوبی و 60 درصد حومه شمالی حلب را به دست گرفت. به گزارش ایسنا و به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، ارتش سوریه اخیرا دامنه نفوذ خود در حومه حلب را افزایش داده و بسیاری از مناطق را آزاد کرده است. نیروهای دولتی سوریه به‌منظور عملیات گسترده خود در حومه حلب، کنترل روستای «کفین» در شمال شهرک مایر در حومه شمالی حلب و در شرق جاده بین‌المللی حلب ـ غازی آنتپ‌ را در دست گرفتند. به این ترتیب ارتش سوریه در پنج کیلومتری شهر تل رفعت حضور پیدا کردند که یکی از مهم ترین مقرهای تروریست‌هاست.ارتش سوریه و هم‌پیمانانش همچنین کنترل شهرک طعانه در حومه شرقی حلب را به دست گرفتند.

از سوی دیگر، گفته شد دولت دمشق محموله‌های بزرگی از اسلحه و مهمات برای کردها در شمال این کشور ارسال کرده است. «کمیته‌های هماهنگی محلی» سوریه با اعلام این خبر مدعی شد محموله‌های مذکور که صدها تن برآورد شده، عصر یکشنبه همراه با مسئولان امنیتی و نظامی دولت دمشق با چند فروند هواپیمای نظامی به قامیشلی رسیده است و مقامات دولتی سوریه با فرماندهان یگان‌های کرد در مجتمع امنیتی شهر قامشلی واقع در نزدیکی مرزهای ترکیه دیدار کرده‌اند. این سلاح‌ها و نشست هماهنگی میان مسئولان دولت سوریه با فرماندهان یگان‌های کرد برای آغاز عملیات تصرف شهر الشدادی، یکی از مهم‌ترین پایگاه‌های داعش در جنوب حسکه است.

کری: مخالفان سوریه ظرف 3 ماه ریشه کن می‌شوند!

یک فعال مخالف سوری فاش کرد جان کری طی نشست خود با فعالان در کنفرانس کشورهای اهداکننده کمک مالی به سوریه در لندن گفته بود که مخالفان سوریه مقصر اصلی فروپاشی مذاکرات ژنو هستند و ظرف سه ماه از بین خواهند رفت. این مطلب را خبرگزاری ایسنا، به نقل از روزنامه فرامنطقه‌ای القدس العربی آورده است.

اسعد العشی، فعال مخالف سوری در صفحه خود در پایگاه اجتماعی فیسبوک نوشت: کری به آنها گفته است: می‌خواهید من چه کاری انجام دهم؟ وارد جنگ با روسیه شوم؟ آیا این چیزی است که از من می‌خواهید؟یک فعال دیگر که مدعی است، کانال ارتباطی میان دولت سوریه و آمریکا طی شش ماه اخیر بوده، گفت: کری اکتبر گذشته نامه‌ای را برای بشار اسد، رئیس‌جمهور سوریه فرستاده و در آن تأکید کرد خواهان برکناری وی از منصبش نیست.

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۰

نیازمندی ها